torsdag 8 oktober 2009

Förbluffande fakta!!

Det finns få saker i världen som jag tycker så bra om som "förbluffande fakta". Små och ofta ganska obetydliga fakta som helt enkelt får mitt vetenskapliga sinne att glöda av lycka :)

Idag har jag pratat med 2 tjejer från Uppsala som jobbar med spindeltråd. Inte nog med att spindeltråd är det starkaste kända materialet i världen, utan man tror även att det skulle kunna fungera som biomaterial och då främst till konstgjorda leder.

Jag passade på att fråga ut flickorna och fick veta följande:

¤ Den mesta av spindeltråden som dom använder i sin forsking kommer från bakterier (inget konstigt, utan man "programmerar" helt enkel vissa bakterier till att göra det man vill). Men hursomhelt, dom använder även RIKTIG spindeltråd som dom får från spindlar som dom först söver, lägger på rygg, spänner fast och sen mjölkar på tråd!

¤ Många spindelsorter kan producera 7 olika sorters tråd! En sort att hänga i, en annan att bygga nät av och så 5 andra till olika användningsområden. Till detta har spindeln 7 olika körtlar i baken.

¤ Bäst av allt: Om man tar en spindeltråd och lägger den runt ekvatorn, så kommer den att väga.......340 gram!! Alltså bara lite mer än en chipspåse. Helt otroligt...!!

1 kommentar:

  1. Ja, spindeltråd är verkligen fascinerande. Jag hade läst nåt liknande för ett antal år sedan, men efter det inte kommit ihåg ifall jag hade hittat på faktan eller läst den. Det verkar ju osannolikt. Så stort tack, nu har du bekräftat min undran och jag kan sprida detta fantastiska budskap vidare.

    1:an bor vi i fram tills maj, sen flyttar vi ut för då kommer ägarna tillbaka. Snyft. Jag älskar ju redan denna lägenhet!

    SvaraRadera